Srategisk marketing Title

Data er Marketings anden Mega Trend – jeg kalder den her for “Amazon.com – metoden”. 

Marketing er industriens greb til at sælge varen til forbrugerne. Hver gang industrien oplever en revolution, udvikles der i marketing nye greb til at differentiere sig fra markedet.

Data – nu bliver det personligt

Den tredje industrielle revolution gav os i halvfjerdserne computer, elektronik og automatisering.

Der sker altid en forskydning i forhold til, hvornår vi begynder at tale om tingene, til hvornår det bruges mainstream forretningsmæssigt.

I 1995 fik vi amazon.com.
I 2001 fik vi Just Eat.dk.

Med computeren fik vi mulighed for online handel. Online forretning giver os mulighed for at få data. Vi har i årevis opsamlet data. Nu kan vi bruge dem, og vi kan sælge dem.

Den nye trend i data er, at vi er begyndt at anvende data intelligent, dvs. søge indsigter i vores data, som kan målrettes til vores kunder med en-til-en dialog.

Kære Frank. Du plejer at være glad for den blå kaffe. Nu har vi fået en grøn variant, som er tilsat en smag, vi tror, at du kan lide. Har du lyst til at smage? Kom ind i butikken i morgen, vi deler smagsprøver ud.

80% af verdens data er stadig ustruktureret iflg. IBM. Der er stadig et stykke vej at gå, for de fleste af os, før vi har intelligent databrug. Men vi er fx blevet dygtige til at bruge data til at målrette vores annoncebudskaber til en mere relevant målgruppe, det har Facebook og Google gjort muligt.

Det betyder, at vi ikke længere har meget tilovers for de virksomheder der massekommunikere. Personaliserede budskaber er blevet til den standard vi forventer.

Data er den nye valuta

Saxo.com vil som en nyhed i 2017 sælge brugerdata til forlag og forfattere skriver mediawatch.dk .  Data er blevet til den nye valuta. Den kan sælges, og den kan bruges.

 


Læs også: Tre Mega Trend i Marketing, som en New Age Marketer har styr på


Læs også: Tre Mega Trend i Marketing 4: Customer Experience


Læs også: Tre Mega Trend i Marketing 2: Branding – The New Age Way