New Commerce
Væksten er digital
I mange år har mit job været at finde nye vækstveje, gennem e-commerce, sociale medier og markedspladser. Nu er mine øjne også rettet mod Metaverse og web3, som menes, at blive fremtidens handelspladser.
Internettet revolutionerede måden verden handler med hinanden på, nye forretningsmodeller opstod og nye salgskanaler blev mulige.
De sociale medier har givet os en tredje salgskanal – Social Commerce. Det er en sand shopping revolution med live shopping, influenters og andre nye formater. Kina er langt fremme og viser vejen her. Som enhver revolution bringer de uventede forandringer, men også nye muligheder.
Mit job er, at vide – what´s next.
Tre fokusområder jeg beskæftiger mig med
Siden 2011 har jeg arbejdet med den digitale transformation af salg og marketing, her er mine fokus områder.
Digitale salgskanaler
E-commerce er den digitale transformation af salget. E-commerce er når salget sker på salgskanaler, som webshop, markedspladser og apps. For mange virksomheder består det digitale salg af et kanalmix, der inkluderer forskellige digitale salgskanaler både egne og forhandlers kanaler. Kunsten er, at få kanalerne til at spille sammen. Den gode nyhed er, at når en virksomhed ved hvordan man sælger via egne digitale salgskanaler, så har virksomheden bedre forudsætninger for at drive salget via forhandlernes salgskanaler.
Den digitale tidsalder har skabt nye muligheder for at drive forretning. Producenter lancerer egne salgskanaler og går “Direct-To-Consumers” (D2C) Historisk set har producenter, altid solgt gennem forhandlerne. Det gør de sådan set stadig, men det nye er, at flere og flere udvikler nye forretningsmodeller, der inkluderer egne salgskanaler. Det skaber mange fordele, bl.a. at producenten kommer tættere på slutkunden og dermed får kontakt og data, som kan bruges til forretningsudvikling. Flere produktionsvirksomheder bliver dygtige til selv at sælge og derfor, er egne salgskanaler en stigende vækstdriver, for mange virksomheder.
Digitale forretnings-modeller
Social commerce
De sociale medier er ikke længere kun en markedsføringskanal, men også en salgskanal. Social commerce defineres, som når hele indkøbsrejsen fra produktopdagelse til køb foregår på sociale medier.
Danske virksomheder tog social commerce til sig under Covid19. Vi så stor vækst i antal af virksomheder, der kom på TikTok og laver liveshopping i perioden 2020-2022.
Success på sociale medier, kræver, at vi forstår medies præmis, teknologi og brugernes anvendelse af det.
Online salg på Danmarks fem største eksportmarkeder domineres af store markedspladsspillere som Amazon og Alibaba. Men der findes også mange niche online markedspladser som fx
Social commerce er den næste digitale shopping revolution, og den vil ændre folks indkøbsadfærd lige så vel, som internethandel har gjort det de seneste tyve
Webrooming har disrupted kunderejsen for altid, og producenter bliver nødt til at tage ejerskab for brandoplevelsen, der starter online med en søgning. I disse år
This article was originally published on the Mono Blog, Mono Weekly, a blogpost series written by senior specialist within MarTech. 2020 is history, and many things