Strategisk Marketing
Marketing holder industrien i gang.
Hver gang industrien oplever en ny revolution – griber det ind i, hvordan vi sælger og markedsfører vores produkter. Hver industrielle revolution kommer med et paradigme skifte også for marketing,
Vi er i den fjerde industrielle revolution, og marketing er ikke længere det sted, hvor der pustes balloner op. Det er kundernes epi-center og den moderne marketing organisation, driver aktiviteterne med real time data og leverer værdi og indsigter, som beslutninger og fremtidige strategier kan skabes ud fra.
Marketings fire revolutioner
Distribution
1784
Dampmaskinen
Branding
1870
Masse produktion
Data
1969
Computer
Custumer experience
2011
Cognitive intelligens
1784
Dampmaskinen
1870
Masse produktion
1969
Computer
2011
Cognitive intelligens
Distribution
Branding
Data
Customer experience
1784
Dampmaskinen
1870
Masse produktion
1969
Computer
2011
Cognitive intelligens
Marketings tre kerneområde
Marketing har tre kerneområder, som definerer position i markedet, kanalmix og bruges til at skabes et epicenter for kunderne.
Indsigter & intelligens
For at lave moderne marketing, der virker, har du brug for at gå analytisk til værk og basere dine beslutninger og anbefalinger til organisationen på data. Det giver mere træfsikre beslutninger og større gennemslagskraft. Derfor vil jeg anbefale, at bygge virksomhedens marketing på indsigter fra data for at kunne levere intelligente løsninger.
For at lave intelligente løsninger og træffe gode beslutninger, er der brug for teknologi, der kan hjælpe os på vej. En moderne marketingafdeling, arbejder med et væld af MarTech løsninger, som websitebuilders, inbound marketing teknologi, sociale medier, AI-konstruerede features som anbefalingsmotorer, chat og meget mere. Ambitionsniveauet kan sættes mange steder, men det er vigtigt, at begynde et sted og løbende udvide den MarTech Stack, som du har brug for, for at kunne eksekvere marketing med impact.
Viden om teknologi
Kreativitet.
Den højre hjernehalvdel er en vigtig ressource i en moderne marketing. Kreativitet kommer til udtryk både hvordan budskaber serveres og eksekveres, men også hvordan data, bliver til indsigter, der kan forretningsudvikles på.
Kan man sætte en formel på kreativitet? Nogen bruger data, andre bruger den værktøjskasse de er uddannet i fx design. Kreativitet kræver metode. Jeg vil altid anbefale, at virksomheden får defineret en design guideline, for være ensartet i udtryk, genkendelig, professionel og dermed tillidsskabende for omverden.
Customer Experience er tredje Mega Trend – jeg kalder den her for “UBER – metoden”. Customer Experience er større end marketing, det er en ledelsesfilosofi, og en
Data er Marketings anden Mega Trend – jeg kalder den her for “Amazon.com – metoden”. Marketing er industriens greb til at sælge varen til forbrugerne. Hver
Marketing er industriens greb til at sælge varen til forbrugerne. Hver gang industrien oplever en revolution, udvikles der i marketing nye greb til at differentiere